Dane z rynku na wagę złota

9/1/2022
Artykuł
Dla pośrednika
Dla dewelopera

2022 rok będzie rokiem BIG DATA RynekPierwotny.pl

Wywiad dla Forbesa z twórcami pierwszej ogólnopolskiej platformy analitycznej BIG DATA RynekPierwotny.pl

W 2022 roku wzrośnie zapotrzebowanie na dane z rynku nieruchomości

2021 rok już teraz zaliczyć można do jednych z najciekawszych w ostatniej dekadzie na polskim rynku nieruchomości. Mimo pandemii deweloperzy notowali rekordowe wyniki sprzedaży. Na rynku mieliśmy do czynienia z ogromnym popytem, niespodziewanymi przejęciami wśród największych graczy oraz mocnym zaznaczeniem aktywności w sektorze PRS. To również ogromny wzrost zainteresowania informacjami na temat rynku, które kupujący, inwestorzy i deweloperzy śledzili z zapartym tchem. O tym, jak ważny staje się dzisiaj dostęp do wiarygodnych danych rozmawiamy z Grzegorzem Kurowskim i Pawłem Moszczyńskim – właścicielami serwisów RynekPierwotny.pl oraz GetHome.pl, a także twórcami pierwszej ogólnopolskiej platformy analitycznej BIGDATA RynekPierwotny.pl.

2022 rok będzie rokiem BIG DATA RynekPierwotny.pl?

Grzegorz Kurowski [GK]: Bez wątpienia dostęp do wiarygodnych danych na temat rynku oraz ich właściwa interpretacja będzie kluczem do podejmowania strategicznych decyzji w obecnym roku i kolejnych latach. Ostatnie dwanaście miesięcy pokazało jak bardzo dane BIG DATA są potrzebne firmom działającym na polskim rynku nieruchomości. Dyrektorzy, analitycy, managerowie potrzebują aktualnych informacji, by podejmować kluczowe decyzje, mające wpływ na rozwój i zyski ich firm. Sami to widzimy w kontekście naszej działalności. Na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy odnotowaliśmy ogromną liczbę zapytań o udostępnienie danych.

Jakich informacji obecnie szukają uczestnicy działający na rynku nieruchomości?

GK: Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każda strona – deweloperzy, inwestorzy czy kupujący - ma inne potrzeby uzależnione od celu, jaki chcą osiągnąć. To, co je łączy, to chęć szerokiego, szybkiego dostępu do wiarygodnych, rzetelnych i co ważne – aktualnych informacji z rynku. Są one obecnie kluczem do podejmowania właściwych decyzji zarówno prywatnych jak i biznesowych.

Skąd dzisiaj tak duże zapotrzebowanie na tego rodzaju informacje?

Paweł Moszczyński [PM]: To zainteresowanie zawsze było, choć bez wątpienia pandemia dodatkowo podkreśliła to, jak ważny jest bieżący dostęp do informacji. Na początku 2020 roku każdy śledził jak rynek nieruchomości zareaguje na lockdown i restrykcje. Sęk w tym, że w branży już od dawna istniał problem z dostępem do sprawdzonych informacji. Były one do tej pory „dobrem ekskluzywnym”. Nie każdą firmę było stać, aby kupić dedykowany raport lub po prostu pakiet danych. Z kolei ogólnodostępna wiedza np. z GUS lub NBP ze względu na długi czas publikacji nie pozwalała, by na jej podstawie podejmować na bieżąco jakiekolwiek kluczowe decyzje, np. w aspekcie zmian w strategii zakupowej lub sprzedażowo-marketingowej. Rynek nie znosi jednak próżni i w ciągu kilku lat jedną z głównych ról zaczęły odgrywać największe portale nieruchomości, komunikujące dane z rynku. RynekPierwotny.pl już od ponad 10 lat udostępnia takie informacje największym ogólnopolskim mediom, tworząc specjalistyczne raporty i analizy.

Dlatego w listopadzie udostępniliście m.in. branży deweloperskiej nowe narzędzie – platformę analityczną BIG DATA RynekPierwotny.pl.

GK: Dokładnie tak. To, co ekskluzywne, postanowiliśmy zamienić na inkluzywne. Nie było to łatwe, ponieważ potrzeby i oczekiwania były bardzo zróżnicowane. Rynek jednak potrzebuje nowych impulsów, do tego by zmieniać się i rozwijać. Takim „game changerem” jest bez wątpienia nasza platforma analityczna BIG DATA, która jest pierwszym tak zaawansowanym technologicznie narzędziem w Polsce. Dedykujemy ją deweloperom, mediom i wszystkim ekspertom rynkowym. Prezentujemy w niej informacje na temat podaży, popytu i cen, otrzymywane na bieżąco od ponad 1000 deweloperów, którzy wg naszych szacunków promują w portalu RynekPierwotny.pl ok. 90% nowej oferty, która obecnie jest dostępna na rynku. W 2021 monitorowaliśmy 4 000 inwestycji, w których znajdowało się przeszło 150 000 ofert, których wartość przekraczała 70 miliardów złotych.

PM: Nad projektem pracowali przez kilkanaście miesięcy nasi programiści, analitycy, eksperci oraz wysokiej klasy specjaliści. Dość długo przygotowywaliśmy się do tego przedsięwzięcia, analizując potrzeby rynkowe oraz prowadząc konsultacje z deweloperami, mediami i ekspertami. Na pierwszy rzut oka tego nie widać, ale pod prostym i intuicyjnym interfejsem kryją się terabajty informacji, jakie przetwarzają nasze inteligentne algorytmy. Codziennie monitorują zachowanie tysięcy użytkowników serwisów RynekPierwotny.pl i GetHome.pl oraz aktualizują informacje na temat oferty deweloperów. To, co najważniejsze, to fakt że teraz każda osoba może wejść na stronę bigdata.rynekpierwotny.pl i już dzień po zakończonym miesiącu dowiedzieć się, co się dzieje na rynku mieszkaniowym. To jest ta kluczowa zmiana. Dzięki nam rynek staje się bardziej dostępny i transparentny.

Czy dane z rynku będą stanowić w przyszłości o przewadze konkurencyjnej firm działających w branży nieruchomości?

PM: Już stanowią, choć nie każdy ma równe szanse, aby to wykorzystać. Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej rzeczy zliczamy i analizujemy. Sami w 2021 roku na bazie pozyskanych danych, które otrzymaliśmy od deweloperów i użytkowników, wprowadziliśmy dwa ogromnie ważne dla nas projekty: nowy CRM dla deweloperów oraz nowoczesną i responsywną stronę www naszego portalu dla użytkowników poszukujących mieszkań. W pierwszym przypadku znacznie ułatwiliśmy pracownikom biur sprzedaży obsługę swoich klientów. W drugim z kolei dwukrotnie przyspieszyliśmy ładowanie strony, o 5% zwiększyliśmy konwersję i o 11% liczbę użytkowników, którzy zapoznają się z inwestycjami deweloperów. To wszystko osiągnęliśmy dzięki dostępowi do konkretnych danych i pogłębionych wywiadów, które pozwoliły nam wprowadzić odpowiednie zmiany, zwiększające naszą efektywność. Bez nich byłoby to niemożliwe.

GK: Dostęp do wiedzy i informacji staje się jednym z głównych kryteriów dynamicznego rozwoju firm i warunkiem rywalizacji na ciągle zmieniającym się rynku nieruchomości. Warto zdawać sobie z tego sprawę w 2022 roku.

Dziękujemy za rozmowę.

Zobacz także
Zobacz także
Zobacz także